FBC Leasing

FBC Leasing

FBC Leasing kom til verden på baggrund af en lang række forespørgsler fra eksisterende kunder i Faaborg Bil-Center (læs mere om Faaborg Bil-Center her). Det, kombineret med at vores indehaver har en stor passion for biler og de mange muligheder, som ligger i de forskellige leasingformer samt opgaven i at finde den helt rigtige bil ud fra den enkelte kundes ønsker og behov, gjorde, at FBC Leasing blev født.

Muligheder

FBC Leasing har rødder tilbage til 1978 og er et 100% seriøst og dansk leasingselskab, som hellere siger ”nej tak” til en opgave end at vælge en løsning, som ikke er den rigtige. Vi ser alle kunde interaktioner som relations skabende og vores udgangspunkt er altid, at kunderne kommer igen! Det gør de kun, hvis de har fået en god og ærlig oplevelse!

Der er mange muligheder i leasing, men der er også lige så mange faldgruber! Måske er leasing den rigtige løsning, måske ikke – sammen med dig finder vi den rigtige løsning med udgangspunkt i dig.

Ved du hvad en restværdi er? Læs mere her

De forskellige leasingformer

Du har måske hørt om nedenstående leasingformer:

Vi tilbyder dem alle og står klar til at rådgive dig til det rette valg. Klik på den enkelte leasingform for at læse mere herom.

Flex-leasing

Ved Flex-leasing “flexer” du registreringsafgiften. Det vil sige at frem for at betale hele registreringsafgiften på tidspunktet for indregistrering, betales der kun en forholdsmæssig afgift for den periode, hvor bilen er indregistreret.
Fordelene ved kun at betale en forholdsmæssig registreringsafgift er bl.a.:

  • Du betaler kun registreringsafgift for den periode, hvor bilen er registreret.
  • Du har nem mulighed for at sælge bilen på hele det europæiske marked, da bilen ikke vil være behæftet med dansk registreringsafgift efter endt leasing.
  • Ønsker du eksempelvis at omdanne en personbil til en gulpladebil, er det forholdsvist enkelt såfremt, bilen ikke er behæftet med dansk registreringsafgift.
  • Værditabet på bilen mindskes, da en stor del af bilens afskrivning ligger på registreringsafgiften.
  • Kontakt os for at høre om flere fordele ved flex-leasing.

Flex-leasing har ikke kun fordele, der er også faldgrupper, bl.a. skal du være særligt opmærksom på, om aftalen er bundet op på en finansiel- eller operationel-leasing? (læs mere her).

Afhængig af leasingform, skal du være opmærksom på restværdien (læs mere her).

Bilens alder afgør, hvor stor en procentdel af bilens registreringsafgift, der månedligt skal betales. Se nedenfor:
Er bilens alder mellem 0-3 måneder, betaler du 2% af registreringsafgiften til staten.
Er bilens alder mellem 3-36 måneder, betaler du 1% af registreringsafgiften til staten.
Er bilens alder mere end 36 måneder, betaler du 0,5% af registreringsafgiften til staten.

Bilens alder er således altafgørende for, hvor stor en procentdel af registreringsafgiften du skal betale. Som det fremgår af ovenstående, kan der være mange penge at spare, hvis du vælger en 36 mdr. gammel bil frem for en 2 måneder gammel bil.

Split-leasing

Leasingform, som anvendes, som alternativ til firmabil eller privatbil med kørepenge ordning.

Som ordet henviser til, er der ved ”split-leasing” tale om at splitte udgifterne. Det betyder, at man samler alle omkostningerne til at have bilen (leasingydelse, brændstof, grøn ejerafgift, forsikring, service etc.), hvorefter man ”splitter” udgifterne mellem virksomheden og en enkeltperson. Fordelingen skal være procentvis tilsvarende det faktiske forbrug mellem privat og erhverv. Dvs. kører du 25% privat og 75% erhverv i bilen, så fordeles omkostningerne ligeledes 25% privat og 75% erhverv. Tilsvarende skal en eventuel udbetaling også fordeles således.

På den måde er det muligt at undgå beskatning af fri bil – MEN pas på! Der er mange faldgruber, og det er en leasingform, som kræver, at man følger de korrekte anvisninger 100%. Gør man ikke det, risikerer man, at der falder fuld beskatning af bilen.

Split-leasing kan sagtens være den helt rigtige løsning for dig, specielt hvis du påtænker en bil som koster + 400.000 kr. og har en privat andel af det samlede kilometerforbrug på 40% eller under – så kan splitleasing være en god mulighed. Men du skal sikre dig, at det firma, du vælger til at håndtere det, ved, hvad de taler om og vejleder dig hele vejen. Du skal bl.a. være opmærksom på, om den tracker, som SKAL monteres i bilen, lever op til kravene fra Motorstyrelsen osv.

Det første skridt starter med den rigtige rådgivning med udgangspunkt i dig – den står vi klar til at give dig!

Privat-leasing

Over de senere år har leasing i sine mange former vundet mere og mere indpas som et alternativ til finansiering.

Grundlæggende kan man sige, at leasing er en form for langtidsleje. Afhængig af leasingtype (Operationel- eller finansiel-leasing, læs mere her) har du mulighed for at disponere over bilen efter endt leasing. I leasingperioden er du registreret som bruger, og leasingselskabet fremgår som ejer.

Har du ønske om at køre i ny bil hele tiden og udskifte denne inden for 6-36 måneder, kan det i mange tilfælde være billigere for dig som privatperson med en privatleasing aftale, frem for at købe en ny bil med finansiering. Baggrunden herfor skal findes i, at en ny bil oftest har en stor afskrivning i førstedelen af bilens levetid, hvorefter denne flader mere ud over tid.

Vi står klar til at vejlede og rådgive dig til at træffe det rigtige valg for dig, kontakt os trygt.

Som autoriseret bilforhandler har vi ofte adgang til yderst attraktive ny-bils leasingtilbud. Dette kombineret med, at vi ved Faaborg Bil-Center råder over vores eget leasingselskab – FBC-Leasing – gør os til en god sparringspartner for dig.

Sæson-leasing

Tanken ved sæson-leasing er, at du har en bil, som du kun ønsker at køre i halvdelen af året og ønsker således at minimere udgifterne til bilen i den periode, hvor du ikke anvender bilen. Som ofte ser vi sæson-leasing anvendt, når man har en sommerbil til sommerkørsel og en vinterbil til vinterkørsel.

Du er ikke nødsaget til at have 2 biler for at anvende sæson-leasing. Det kan også være, at du ikke finder det optimalt at cykle om vinteren, hvorfor du gerne vil have en bil til vintermånederne, men i forår og sommermånederne benytter du ikke bilen. Eller at du ikke bor i Danmark i den ene halvdel af året, hvorfor så betale mere end højst nødvendigt for at have en bil stående?

Kontakt os for at høre mere om de spændende muligheder ved sæson-leasing.

Restværdi

Hvad er en restværdi, og hvorfor er det vigtigt at vide?

Restværdien er som ofte den faktor, som leasingtager har sværest ved at gennemskue og derfor ofte den faktor, som ligger til grund for uhensigtsmæssig rådgivning fra leasingselskabet. Desto højere restværdien er, desto lavere er leasingydelsen (alt andet lige) – derfor er det tiltalende at sætte restværdien højt, men i sidste ende skal regningen betales!

Er der tale om en operationel leasing, kan du som leasingtager som udgangspunkt være ubekymret for en høj restværdi, men er der tale om en finansiel leasing skal du være meget opmærksom! (læs mere om operationel og finansiel leasing her).

Vi tager fastsættelsen af restværdien meget seriøst. Vi har helt fastlåste og konkrete processer, som vi følger, når vi fastsætter restværdier. Processen indeholder 3 faste elementer, således vi på bedst mulig vis, rammer den mest korrekte værdi efter endt leasing. De 3 elementer er:

  • Hvordan er prisudviklingen for den aktuelle bil i det internationale marked
    (IT-system – Rationel vurdering)?
  • Hvad er vores erfaring og forventning til den aktuelle bil (Emotionel vurdering)
  • Leasingkonsulenten vender sagen med en kollega

Vi rammer ikke plet hver gang, men som ofte gør vi. Når vi har vores vurdering af restværdien, præsenterer vi denne for kunden og tager en dialog desangående. Således kender den enkelte kunde altid baggrunden for den fastsatte restværdi.

Fri kilometer?

Påvirker bilens kilometertal bilens værdi? Vil du betale det samme for en bil, som har kørt 200.000 km., som en der kun har kørt 100.000 km.? NEJ vel…

Bilens værdi falder i takt med, at der køres kilometer i den – står bilen stille, falder den som udgangspunkt også i værdi, men ikke i lige så høj grad, som hvis den løbende kører kilometer. Det er ikke alt afgørende, om du kører 10.000 eller 12.000 kilometer om året, men det er væsentligt, om du kører 10.000 eller 30.000 km. om året. Over en 48 mdr. leasingperiode er det en forskel på 80.000 km., hvilket der skal tages højde for i fastsættelsen af restværdien.

Er der tale om en operationel leasing, vil du som ofte skulle betale X kr. pr. overkørt kilometer. Er der derimod tale om en finansiel leasing, kan du risikere, at den fastsatte restværdi er for høj, og du vil realisere et tab på bilen, når du afhænder denne efter endt leasing. Et tab, som du alt andet lige kautionerer for.

Læs mere omkring Finansiel- og Operationel-leasing her

Finansiel- eller operationel-leasing?

Grundlæggende findes der 2 former for leasing; Finansiel og Operationel leasing.

Finansiel leasing

Som navnet antyder, er det en ”finansiel” løsning, hvor du finansierer bilen via leasing frem for en standard finansiering.
Bilen leases ved, at der som oftest betales en førstegangsydelse, og efter endt leasing betales en restværdi (læs mere om restværdi her). Differencen mellem købspris, førstegangsydelse samt restværdi betales via leasingydelsen i leasingperioden. Desto større førstegangsydelsen og restværdien er, desto mindre vil leasingydelsen være. Du skal således være særlig opmærksom på restværdien (læs mere her) – da denne som ofte er plus moms og plus registreringsafgift, derfor kan den være svær at gennemskue. Ved finansiel leasing er det dig, som hæfter for restværdien og/eller er forpligtet til at henvise til en køber, som vil købe bilen til den aftalte restværdi.

Vi ser flere eksempler på, hvor restværdien er sat kunstig høj, for at leasingydelsen og i nogle tilfælde også førstegangsydelsen er tilpas tiltalende til, at man slår til. Det gode gamle råd; ”Lyder det for godt til at være sandt, så er det som ofte det”. Du kan ikke køre i en Porsche 911 fra 2015 for 25.000 kr. i førstegangsydelse og 3.000 kr. pr. md. uden, at restværdien vil være højere end den pris, som du kan realisere bilen til efter endt leasing.

Operationel leasing

Operationel leasing har mange ligheder til billeje. Den store forskel ligger i, at ved operationel leasing er du registreret, som bruger af bilen og således selv afholder forsikring, grøn ejerafgift etc. Ved billeje er bilen registreret til udlejer, og denne afholder omtalte udgifter.

Ved operationel leasing hæfter du ikke for restværdien, du hæfter alene for, at bilen tilbageleveres i den aftalte stand jf. den indgåede lejeaftale.

Vi tilbyder altid GRATIS at gennemgå bilen med dig, før tilbagelevering til leasingselskabet. Langt de fleste privatleasingaftaler på nye biler er operationelle leasingaftaler, og som ofte er der også inkluderet en serviceaftale med i prisen.

Ved udløb af leasingkontrakt

Uanset om du har en operationel eller finansiel leasingaftale (læs mere om de 2 former her) anbefaler vi, at du i god tid før aftalens udløb overvejer, hvad du godt kunne tænke dig efter endt leasing. Afhængig af leasingform har du forskellige muligheder.

Det kan være, at du ønsker at fortsætte i din nuværende aftale, prøve kræfter med en ny bil eller noget helt tredje.

Er du nysgerrige på dine muligheder, så kontakt os for at høre mere.

GODKENDT af Motorstyrelsen & SKAT

Som et bevis på vores seriøse og gode arbejde er vi blevet tildelt titlen Nummerpladeoperatør af Motorstyrelsen og SKAT.
Det betyder, at vi på vegne af Motorstyrelsen og SKAT kan fastsætte registreringsafgift på biler, afmelde og registrere disse, importere biler fra udlandet samt ændre anvendelse på biler fra personbil til gulpladebil osv.

Vi ser godkendelsen som et skulderklap og værner om denne – Vores kunder får en god og seriøs behandling hver gang, og det har de fået siden vores grundlæggelse i 1978 (læs mere om vores grundlæggelse her).

Læs mere omkring Nummerpladeoperatør her

Kontakt os

Brug kontaktformularen, send en mail eller ring til os. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser hurtigst muligt.